سیدعلی محمد رضوی؛ مسعود کیانپور؛ احسان آقابابایی
دوره 19، شماره 73 ، فروردین 1397، ، صفحه 57-74
چکیده
هویت احساسی با گسترش تعاملات در فضای مجازی و توجه به احساسات از منظر اجتماعی به این دلیل اهمیت دارد که کنشگران در ارتباطات مجازیِ خود، هویت حقیقی خود را پنهان و سعی در ارایهی خویشتنی جدید میکنند. این ...
بیشتر
هویت احساسی با گسترش تعاملات در فضای مجازی و توجه به احساسات از منظر اجتماعی به این دلیل اهمیت دارد که کنشگران در ارتباطات مجازیِ خود، هویت حقیقی خود را پنهان و سعی در ارایهی خویشتنی جدید میکنند. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسانه به توصیف چیستی و چگونگی تجربهی زیستهی افراد در برساخت هویت احساسی خود در تعاملات سایبری میپردازد. میدان تحقیق مطالعه شده شامل جوانان شهر قم است که با گذراندن حداقل چهار ساعت از وقت خود در فضای مجازی، کاربران پرمصرف تلقی میشوند. دادههای این پژوهش از طریق نمونهگیری هدفمند و با مصاحبهی عمیق با 25 نفرگردآوری و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسانه ون مانن تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد هویت احساسی افراد با نوعی کنترلگری آغاز میشود و پس از ارزیابی موقعیت کنشگران، نوعی انضباطیشدن را در محتوای تعامل به همراه دارد. در این میان با نمایشی عملکردن آنها گونهای از سیالیت در هویت و به دنبالِ آن احساسی شدن در کنش ایجاد میشود و نهایتاً با تداوم این فرایند جایگزینی هویتی اتفاق میافتد. چنانچه پاسخهای دریافت شدهی کاربران با استانداردهای هویتی کنشگران هماهنگی و انسجام داشته باشد، به شکلگیری احساسات مثبت میانجامد و در غیر اینصورت حالتی از طغیان و حذف را در پی دارد.